22.3.06

kpn logo


Gisteren werd het nieuwe logo van kpn gepresenteerd. Drie 'ballonnetjes' of 'keitjes' met daaroverheen het kroontje, en daarnaast, in onderkast uiteraard, de letters kpn. Gezet in de prettig eigentijds ogende 'Dax Wide' van FontFont.
Fris? Ja, dat wel. Maar dat komt voornamelijk door de gebruikte kleuren. De vormpjes (ballonnetjes of wat het dan ook mogen zijn) zijn op z'n minst gezegd een merkwaardige keuze.

Is het wel een keuze, kun je je afvragen. Het lijkt erop dat het doel zo onduidelijk was, dat maar snel voor een zo abstract mogelijke vorm is gekozen. Deze kroonjuwelen zouden moeten staan voor de drie diensten die kpn wil communiceren; telefonie, televisie en internet. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat ze staan voor drie. Verder communiceren deze glimmertjes niets. Overigens is met de implementatie van de huisstijl weinig mis; die oogt fris en open, ook al door gebruik van de voorgenoemde heldere kleuren en lichte grijze vlakjes. Daarnaast is veel gebruik gemaakt van luchtige witte vlakken en uitvergrote delen van de ballonnetjes.

Voor de gemoedsrust van kpn staat er gelukkig een dik rapport achter het logo, en werd het gemaakt door een gerenommeerd buro (http://www.dumbar.nl/). Dat heeft de besluitvorming vast bespoedigd.

Overigens gaf de topman van kpn, de heer Scheepbouwer, als antwoord op de vraag: Hoe lang gaat het nieuwe logo mee? ‘Ik schat een jaar of zeven’.

Ik denk niet dat ze dat halen...

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

De Koninklijke ballontjes doorgeprikt...

22/3/06 05:37  
Anonymous Anoniem said...

Ik schrok mij de tyfus toen ik het logo zag! Je commentaar is nog mild... Toch goed dat ik bij Dumbar niet aangenomen ben!

Volgens mij zijn het van die genezende steentjes... Het kroontje is, zeker op afstand, niet meer te herkennen in de gezellige, amorfe, euh, dingen.

Verder vind ik het jammer dat de gifgroene wagens gaan verdwijnen; die nieuwe vind ik wel erg een RTL4 karakter hebben, weinig lef, te generiek.

Tja...

22/3/06 13:55  
Anonymous Anoniem said...

Barbapappa!

23/3/06 00:06  
Anonymous Anoniem said...

dat is de dax wide van fontfont niet! dit is hetzelfde woordbeeld als uit het oude logo, alleen de k is iets aangepast.

23/3/06 14:30  
Anonymous Anoniem said...

Het logo is gewoon te nieuw om er iets zinnigs over te zeggen.
Uiteindelijk moet het nog geladen worden met betekenis.
Die betekenis komt dan uit het product en hoe dit door de consument
wordt ontvangen.

ofzo..

23/3/06 18:36  
Anonymous Anoniem said...

Tja....

Helaas denk ik niet dat 't te nieuw is om er iets over te zeggen.
Het is gewoon slecht.....

24/3/06 12:54  
Anonymous Anoniem said...

KPN klinkt als MSN, zelfs het logo lijkt er nu op...

27/3/06 00:25  
Anonymous Anoniem said...

Re Dumbar:

'Gewoon te nieuw om er iets zinnigs over te zeggen' is natuurlijk weinig betekenisvol, en als al je betekenis door de consument moet worden gegeven (wat het 'product' is is natuurlijk al lang duidelijk), tja, dan geef je echt alles over aan de markt, en de consument heeft het veel te druk met geld verdienen en op vakantie gaan om jou je betekenissen voor je grafische vormen aan te dragen--dat doe je zelf maar, in je eigen tijd. Daar word je toch voor betaald? Of is design alleen maar mooiigheid maken? Nee, ik opteer voor Emminks opinie.

Ik moet zeggen, en Nils, misschien ben je dit met me eens, dat dat font toch wel aantrekkelijk is voor dit logo--ben ik de enige die de bocht van de oude grijze PTT-telefoon in het dak van de 'p' en de 'n' herkent?

28/3/06 16:08  

Een reactie posten

<< Home