27.3.06

het beste nederlandse design


De komende tijd wordt door (lezers van) nrc•nl het beste Nederlandse design verkozen. De afgelopen tijd is om voorstellen gevraagd, waaruit nu een shortlist van 25 items is ontstaan.

In de shortlist zitten voor de hand liggende en iets minder voor de hand liggende keuzes. De Rietveld-stoel hadden we aan zien komen, net als de Fokker F27 Friendship en de slaapbank (BR027) van Martin Visser. Maar de Maxi-Cosi? En een De Waard-tent? En de Senseo? Begrippen, dat zeker, maar design-klassiekers?

Ook vreemd dat geen enkele typografische inzending, behalve het omslag van Turks Fruit en de kapitaalloze telefoongids uit 1971, de shortlist gehaald heeft. De Lexicon (Bram de Does) en de Swift (Gerard Unger) zaten wel in de longlist.
Ik ben wel erg blij dat de Chest of Drawers van Tejo Remy genomineerd is. Ik heb dat zelf altijd een prachtig ding gevonden en blijkbaar ben ik daar niet alleen in. Net als het logo van de NS en de ANWB-paddestoel er ook in thuishoren. En uit puur sentiment de Audio Cassette. Dat worden echter wat mij betreft niet de winnaars.

Als het aan mij ligt, zou het, ook genomineerde, 50-gulden biljet van Oxenaar en Kruit met overtuiging winnen. Dat we nu de saaie euro's hebben helpt daarbij, maar het is altijd (en nu nog steeds) een prachtig, kleurrijk en tijdloos ontwerp geweest. Om maar niet te spreken over de technische foefjes die er allemaal in het biljet zijn verborgen. Overigens vind ik de hele serie prachtig en had die wat mij betreft als familie genomineerd mogen worden.

Stemmen kan vanaf 21 april, wanneer alle items de komende vijf weken besproken zijn door hun 'ambassadeurs'.

nrc•nl