2.11.06

schoenmaker? leest?



Gisteren presenteerde de gemeente Den Haag haar nieuwe logo. Hoe fout kan het gaan? Een goede slogan, een contemporair beeld- en/of woordmerk en het is voor elkaar. Helaas. Het logo, dat eruit ziet alsof het in een paar penseelstreken op het papier is gezet, straalt een enorm amateurisme uit.

En de belangrijkste reden voor dit krabbeltje? 'Je moet wel iets anders doen.' Oh ja. Goed uitgangspunt. Dan val je in ieder geval op. Of dat nou goed of slecht is. Oh, maar wacht: is het niet de beroemde Anton Corbijn die dit gemaakt heeft? Oei, dan is het tóch goed! Misschien is het zelfs wel naïeve kunst? En dat treurige handschriftje dan? Anton zegt kurkdroog: 'Ik heb geen verstand van typografie'.

Goed. Behalve de totále onbruikbaarheid van het ding (kleiner weergegeven is het een onherkenbare krabbel, laat staan dat je nog 'Den Haag' kan lezen) is het idee helaas ook buitengewoon slecht uitgevoerd. Overduidelijk heeft de opdracht bestaan uit de vraag of Anton IETS wilde maken voor Den Haag. Voor 200.000 euro. En dan geven we een feestje van 190.000 euro voor een uurtje (52,77 euro per seconde, hahaha!) om het op te luisteren.

De aandacht hebben ze gekregen. Ik denk alleen wel dat ze het in Den Haag erg jammer vinden dat Anton het logo niet gesigneerd heeft. Sterker nog, zijn handtekening had waarschijnlijk als logo volstaan.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ook wij (mijn vrouw en ik, beide graficus) hebben met stomme verbazing naar de beeldbuis zitten staren. Deze schoenmaker is inderdaad zijn leest kwijt in deze, precies datgene wat wij tegen elkaar hebben gezegd gisteravond.

Goed stuk, terechte kritiek.

2/11/06 09:46  
Anonymous Anoniem said...

Ik zie 'm voor het eerst, tering!

Ik krijg doorgaans jeuk van mensen die bij elk abstract schilderij roepen "dat kan mijn zoontje van 8 ook." Het is dat ik geen zoontje van 8 heb anders had ik dat nu met recht kunnen roepen!

En dat het sterft van het grafisch talent in 070...

Tsja...

2/11/06 13:51  
Anonymous Anoniem said...

Haha! Inderdaad, met Corbijn zijn handtekening erbij heb je wat. Dit is niks natuurlijk. En wat betekenen die lijntjes en kleurtjes? Wat heb je nou aan een logo als er een gebruiksaanwijzing bij moet?

2/11/06 15:58  
Anonymous Anoniem said...

Die kleine, rode ovenhandschoen schijnt de vorm van Den Haag te zijn! Wow!

3/11/06 09:42  

Een reactie posten

<< Home