16.6.06

oranjetypografie



Mooi hoor, die shirts van het Nederlands elftal. Gebaseerd op shirts uit het begin van de vorige eeuw (de witte uit 1905 en de oranje uit 1959). Ik ga er niet van uit dat de typografie uit die tijd is en toch klopt er iets niet.



Het duurde even voor ik er achter kwam wat het was. Eerst dacht ik dat de bovenkant van de 7 op het shirt van Van Persie (nummer 17) te lang was. Maar toen ik later het shirt van Dirk Kuyt zag (met nummer 7), viel dat toch wel weer mee. Op 't randje, maar goed, dat kan.



Het werd pas duidelijk toen ik de achterkant van het shirt zag: de letterspatiëring is hier misgegaan! De 1 en de 7 staan véél te dicht op elkaar. En het is niet zo dat er hier sprake is van ruimtegebrek. Terwijl het op de voorkant dus wel goed gaat.



Ik weet dat het soms wenselijk is om letters bij vergroting iets dichter bij elkaar te zetten, maar hier is dat in overdreven mate gebeurd. Het zal een vergissing zijn. Nou ja, zo erg is dat nou ook weer niet. Als ze maar niet meer vergissingen begaan...