29.3.06

out of the box


Recent heeft ook Kodak zijn vertrouwde logo aangepast. En geen kleine aanpassing, maar een gigantische. De grote rode K is namelijk uit het logo verdwenen!

Het oude logo zoals dat gemaakt is in 1971 door Peter J. Oestreich (met een typografische aanpassing in 1987), staat bij velen in het geheugen gegrift. Bij mij wel in ieder geval. Toen ik het nieuwe logo zag, dacht ik in eerste instantie ook dat het een ander bedrijf was. Blijkbaar is het beeldmerk zo sterk, dat ik me helemaal nooit echt heb gericht op het woord 'Kodak'. Het komt me daardoor dus ook zeer vreemd voor.

Overigens heb ik verder geen moeite met het nieuwe woordmerk. Ik vind het een mooi beeld opleveren, en een dappere, onderscheidende keus. Die keus is gemaakt door Allen Hori, een typografie leraar op Yale, en voormalig art director bij Atlantic Records, nu werkzaam bij Ogilvy & Mather’s Brand Integration Group.

Toch had ik er niet snel voor gekozen om de gestileerde K weg te laten in een nieuw logo. Hooguit had ik geprobeerd het wat te moderniseren, zodat er nog iets van herkenning over was gebleven.

Er wordt gezegd dat het nieuwe logo is gemaakt om afstand te nemen van oude technologieën. "We want to break out of the box, in a lot of ways," zegt Betty Noonan van 'brand management and marketing services' bij Kodak.

Out of the box zijn ze zeker.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

17/5/06 12:23  
Anonymous Anoniem said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

17/5/06 12:45  

Een reactie posten

<< Home